Plafondspeaker voor keuken?

In 2016 heb ik bij HiFicorner in Groningen naar volle tevredenheid (en top advies!) het volgende aangeschaft: Yamaha RX A550, 2x Dali Zensor 1, 1x SVS SB-1000.

WIj gaan verbouwen en krijgen wij er een ruimte bij voor de keuken. Nu is het geluid voor de woonkamer / zithoek perfect, maar ik vraag mij af hoe dit wordt met de nieuwe ruimte erbij.
Ik wil graag tegelijkertijd goed geluid in woonkamer en keuken. Nu verwacht ik dat de sub dit wel trekt, maar ik verwacht dat de speakers het lastig krijgen om het geluid daar goed over te brengen.

Is een plafond speaker hiervoor een juiste aanvulling? en zo ja, welke speakers zouden hier goed bij passen?
Én, is er kans op vertraging in het geluid als ik zowel de woonkamer speakers en de speaker(s) in de keuken gebruik.

Kan iemand ons hierin adviseren?

Situatieschets:

Met plafondspeakers heb ik geen ervaring, dus daar kan ik niet concreet bij helpen. Maar ik heb wel een tip: kijk eens naar een multiroom audio systeem zoals HEOS, Bluesound of SONOS.
Ik gebruik zelf al jaren tot grote tevredenheid SONOS (dat ook plafondspeakers kan aansturen) en dat maakt bijschakelen van (delen van) kamers zeer simpel. En volledig zonder vertraging.
Als ik zo deze schets zie zou je kunnen kiezen voor 2 PLAY One’s of - voor een echt mooi geluid - 2 Play 5’s die je bijvoorbeeld aan de kleine stukjes muur bij de doorbraak vast maakt.

Dag Gerard,
Bedankt, Sonos e.d. heb ik voor aanschaf van m’n huidige set bekeken en ze geven zeker goed geluid. Ze vielen toen af, omdat ik diepte en detail miste in vergelijking met een complete set. Ik zou het liefst iets koppelen aan de bestaande set, maar wil zeker weten dat ik goed geluid en detail hoor in de nieuwe setting.

De Yamaha RX-A550 beschikt over MusicCast. Wanneer je hier een Yamaha WXA-50 aan zou koppelen dan kun je in de keuken naar een andere bron luisteren dan in de woonkamer. Ook kun je deze dan volledig synchroon laten spelen. Wanneer ja alleen dezelfde bron in beide ruimtes wilt spelen dan kun je ook de speakers op de speakers B uitgang van de RX-A550 aansluiten. In beide gevallen kun je met een goede plafond luidspreker een heel goed geluid krijgen in de keuken zonder vertragingen.

Met mijn bedrijf ben ik dealer van Yamaha alsook van verschillende merken inbouw luidsprekers. Ik kan je hierover uiteraard verder adviseren.

Gr. Edwin

@spiekereppie : Het is de vraag of plafondspeakers dan wel een oplossing zijn. Die hebben zeker geen gedetailleerd geluid - tenminste dat heb ik er nog nooit uit gehoord. Dat is ook meestal niet het doel van dergelijke oplossingen :-). In restaurants, winkels etc. gaat het meer om gelijkmatige verdeling… Dat SONOS qua geluid en detaillering tegenvalt kan ik op zich begrijpen: ik heb zelf een NAD voor/eindversterker draaien op 2 Acoustic Energy AE1’s met een REL subwoofer en dat klinkt inderdaad beter dan een Play:5.
In dat geval is de oplossing van @EdwinG interessant: een tweede set in de nieuwe ruimte opstellen. Daarvoor zou de Yamaha een optie zijn, maar wellicht is gebruik van SONOS of iets vergelijkbaars dan handiger.
Er bestaan namelijk (heel kleine en met een telefoon te bedienen) apparaten met een ingebouwde versterker bv. SONOS AMP (https://www.sonos.com/nl-nl/shop/amp.html). Hang daar 2 Dali’s aan en koppel een SONOS Port aan je bestaande set, Dan heb je een perfect klinkende (en synchrone) oplossing die je niet met een aparte afstandbediening hoeft te regelen. Die is ook nog eens uitbreidbaar naar andere ruimten… Dit kan overigens ook met HEOS, Bluesound en wellicht zelfs met Yamaha’s musiccast systeem.