Smart speaker voor internet radio

Ik ben opzoek naar gebruikers ervaringen met smart speakers, draadloze internet speakers, hoe je ze ook wilt noemen.

Heb je een smart speaker en gebruik je deze voor internet radio zoals Tune In? Zoja welke heb je dan en hoe bevalt het?

Ik gebruik zelf eigenlijk gewoon mijn stereoset met een chromecast, is dat ook een smart speaker? Daarmee kan ik muziek vanaf Spotify e.d. afspelen, maar zonder dat mijn telefoon de streamer is, maar meer een afstandsbediening.

Overweeg wel eens een “echte” smart speaker voor internet radio, dus ben benieuwd naar andere ervaringen :slight_smile:

Wat is Smart? Ik stream mijn muziek naar een Denon X4500H en Nvidia Shield via Spotify. Voor het afspelen van flac bestanden gebruik ik de Nvidia Shield i.c.m. Plex/Kodi/MRMC. Via de Denon kan ik radio streams beluisteren maar dat doe ik eigenlijk nooit. Het aansluiten van een LP of CD speler doe ik ook niet, mocht ik dat willen doen dan doe ik dat via de Denon.

Goede vraag, wat is Smart. Persoonlijk versta ik onder Smart speakers, speakers sowieso direct verbonden met internet. Geen tussenkomst voor overdracht van bestanden via computer/smartphone.

Daarnaast toevoeging van spraaksturing zoals Amazon Alexa of Google Home, Apple’s Siri etc.

SONOS. Gebruiksgemak is onovertroffen, makkelijk te installeren en simpel uit te breiden. Tune-In radio is standaard bijgesloten (tip: 40up radio!), ik gebruik daarnaast een Spotify Premium abonnement en een NAS met eigen muziekbibliotheek. Er zijn beperkingen (bv. géén 16 of 20 bits streams) maar eerlijk gezegd heb ik daar als toch best kritische luisteraar nauwelijks iets van kunnen merken. En het gebruiksgemak van de app vergoedt alles…

Mijn Denon X-6400H heeft de mogelijkheid voor internet radio en spotify, kreeg bij de aankoop er met een tijdelijke actie toen gratis een Heos1 wifi /bluetooth speaker bij, aardig geluid voor zo’n maat speaker.
Werkt trouwen moeiteloos samen met elkaar kunnen worden gelinkt waardoor je de Heos1 bijvoorbeeld in de slaapkamer kan zetten en de zelfde stream heeft als beneden.