Stereo met subwoofer. Tips gevraagd

Audioliefhebbers,

Ik hou van stereo en een mooi laag. Ik vraag me af of het een goed idee is om twee leuke monitor speakers aan te schaffen icm met een subwoofer. Bijvoorbeeld de dynaudio special 40’s of een andere kwaliteitsmonitor speaker. En… kan dat met een stereo versterker? ik heb de musical fidelityM6SI. Ben benieuwd naar jullie tips/adviezen.

@Carel123: Toen wij in een nieuw huis opeens een 3 keer grotere woonkamer kregen bleken de Acoustic Energy AE1’s - twee hele mooie compacte topspeakers) het qua laag niet echt meer helemaal te trekken. Ik heb toen een REL Quake2 eraan gekoppeld en nu klinkt het weer fantastisch. Gewoon op een stereo eindversterker (NAD 2200), dus dat kan: vergt een special kabel. Kan dacht ik niet met elke subwoofer dus daa even op letten! Na installeren even goed puzzelen op de instellingen is wel handig, evanals de goede standplaats van de sub bepalen. Maar dat is leuk om te doen :slight_smile:.

Dank voor je reactie. Leuk om te lezen en fijn dat het goed bevalt. Ik heb nu vloerstaanders, de monitor audio gold 300. Prachtig klinkende speakers met goed laag. Ik zou graag eens een demonstratie krijgen van de combinatie monitor en losse sub en dan met een goede instelling zodat je weet wanneer de sub ingezet wordt. Zie het eigenlijk nooit bij demo’s.

@Carel123: ik ben van de school “luisteren is de enige echte maatstaf”. Prijs, reputatie: maakt allemaal weinig uit. Een van de beste luisteraars die ik ken (die het verschil tussen dirigenten en piano’s kon horen) luisterde naar een set overjarige Philips speakers op een bejaarde Akai versterker, met daaraan 2 * 15 meter telefoonsnoer…Voor hem was dat perfect: bij mij thuis hoorde hij wel verschillen (met zijn platen) maar “zeker geen duizenden euro’s :slight_smile:”… Dat betekent ook dat je mijns inziens maar op één manier kan achterhalen of het zal werken: thuis luisteren. Demo’s zijn mooi, maar nooit maatgevend voor thuis.

Een sub zet je denk ik in als het laag in bepaalde situaties hoorbaar onderuit gaat. Grappig genoeg hoor je een goede sub helemaal niet: pas als ik hem thuis uit zet klinkt het opeens “anders”, kaler en uiteraard minder vol. De sub zelf hoor je niet apart tenzij je er bovenop gaat zitten. Dat kan vaak overigens prima: het zijn stevige krukjes.

Maar misschien een rare vraag: als je zo tevreden bent over de vloerstaanders waarom dan veranderen?

Ben het helemaal met je eens, het gaat om je eigen gehoor. Niet om geld. Ik heb de vreemde eigenschap dat ik met regelmaat andere apparatuur aanschaf. Dus ik ben en zeer tevreden en wil zo nu en dan veranderen. Heb nu een musical fidelity m6si versterker. Door monitor speakers te gebruiken voor hoog en mid en het laag wat aan te vullen met een sub (die er specifiek voor ontwikkeld is) hoop ik nog weer meer tevreden te kunnen zijn. Misschien zijn de formation duo’s van b&w icm de bijbehorende sub ook wel wat voor mij. Ik heb ook de cm10s2 vloerstaanders gehad. En een keer de cm9’s. Het is een leuke hobby!