Vermogen versterker vs vermogen speakers

Hallo! Ik heb enkele jaren geleden q acoustics 3050 bij hificorner gekocht. Er staat bij dat het aanbevolen vermogen van de speakers tussen de 25 en 100 watt moet liggen (bij 6 OHM). Nu heb ik mijn oog laten vallen op een vintage NAD versterker C 370 met vermogen van 120 watt gecontinueerd vermogen bij 8 OHM. Mijn vraag is of dit een goed idee is en of ik beter kan gaan voor een Yamaha ax 497 (2x85 w vermogen). Dank alvast!

@Joost1975: Vermogen is een merkwaardig begrip. Om een luidspreker echt " op te blazen" met teveel vermogen - door de conus van de luidspreker zo ver uit te sturen dat die vast slaat - is heel erg lastig. Meestal gebeurt het opblazen van een luidspreker door TE WEINIG vermogen. Dan gaat een versterker iets doen dat “clipping” heet: hij kan niet voldoende extra stroom leveren om de conus nog verder uit te sturen en gaat over op gelijkstroom. Die genereert een geweldige hoop warmte en de conus wordt vastgelast.

Ik heb ooit bij een demonstratie een 2*400 W versterker (Accuphase P400) bezig gezien en gehoord op 2 Wharfedale Denton 2 speakers waarvoor een vermogen van ik denk 25-40 watt werd geadviseerd. Klonk geweldig - en kon ook best hard zonder enig probleem.

Kortom: ga lekker voor de NAD: een prima versterker die het zeker goed gaat doen op jouw spaekers. En als je zo hard gaat spelen dat het pijn doet aan je oren: gewoon de volumeknop naar beneden draaien :slight_smile:

1 like

Super, dank je wel Gerard!