Vragen van een beginner met audiostreaming

Ik ben net begonnen met streaming audio. En ik vind het eigenlijk tot nu toe veel gedoe om een goed werkende set-up te krijgen.

Wat is jullie set-up, hoe werkt dat, welke instellingen hebben jullie, enzovoorts?

Om eens te kijken of het wat voor me is, heb ik een goedkope audiostreamer gekocht, een Pioneer N-P01. Deze heeft aan de voorzijde een USB-ingang, en verder een netwerkingang, WiFi en Bluetooth.

Mijn iPhone kan ik probleemloos verbinden met de Pioneer. Afspelen lukt echter alleen via de analoge line-out.

Als ik een USB-stick aansluit, geeft de USB-stick aan dat deze verbonden is en herkend wordt door de Pioneer (het lampje van de USB-stick brandt dan continu). De Pioneer ziet echter niets. Volgens de handleiding moet het wel mogelijk zijn, maar Pioneer zegt ook geen garantie te geven of het überhaupt werkt.

Vervolgens heb ik de USB-stick op mijn modem-router aangesloten. In deze set-up doet het dienst als een NAS. De Pioneer heb ik via WiFi verbonden met het netwerk en deze NAS wordt gevonden. Helaas blijkt in deze set-up de Pioneer in albumweergave alleen de MP3-albums weer te geven. Dat lijkt een euvel te zijn van deze NAS:

Mediabestanden waarvan de FRITZ!Box de tag-informatie niet kan lezen worden door het afspeelapparaat of -programma alleen weergegeven in de weergave “Map” en “Alle titels”.

To slot heb ik ook een echte NAS staan, een Synology DS212j.

Het bijbehorende ‘Audio Station’ ondersteunt FLAC-bestanden alleen over USB. Via DLNA/UPnP worden FLAC-bestanden volgens de handleiding zonder nadere opmerkingen ondersteund. Dit kan ik momenteel niet uitproberen.

Al met al vind ik het tot nu toe veel gedoe om een goed werkende set-up te krijgen. En dan heb ik het er nog niet over dat de gedownloade bestanden ook nog eens een plekje moeten krijgen op bijvoorbeeld een NAS.

Klinkt inderdaad als een hoop gedoe. Zelf ben ik niet zo thuis met NAS.
Maar heb wel een optie voor je die misschien makkelijker is voor je.
Ik heb een Denon AVR-X6400H receiver, die heeft 2 USB ingangen aan de voorkant, daar kan ik een externe harde schijf op aansluiten. Maar ik gebruik spotify met mijn receiver, met de spotify app op mn mobiel is het makkelijk linken met de Denon. Veel merken zoals Denon, Marantz, Onkyo, en ook Pioneer hebben allemaal receivers die USB aansluitingen hebben en audio kunnen streamen.

1 like

Dat klinkt inderdaad een stuk eenvoudiger.
Echter, ik heb al best een mooie set voor de rest:
Onder andere een Quad 34/404. Ik zou daar het liefst een los apparaat op aansluiten. De Pioneer die ik heb heeft ook een USB-aansluiting, met vermelding dat het mogelijk is (zonder garantie van dd werking). Ik ben een beetje huiverig om apparaten te kopen om uit te proberen of de USB-aansluiting goed werkt.

Je zou kunnen kijken naar een Spotify connect apparaatje met DLNA, zonder speaker / versterker functie.
Deze zijn in zeer uiteenlopende prijsklassen te koop (van ca 35 tot 1500 euro). Duur is hierin zeker niet altijd beter.

1 like

Wellicht nog een andere optie: SONOS. Is wellicht wat duurder maar lost alle gedoe in één klap op. Hun “Connect” koppelt allerlei digitale media (Spotify/streamingdiensten, NAS, lokale HD’s etc) eenvoudig aan elkaar. Ik gebruik het zelf al jaren en ben zeer tevreden. Dit apparaat is op Marktplaats goed te krijgen :-).
Er is overigens een nieuwe versie van dit apparaat op komst (de "Port: meer info op de SONOS website) die zo te zien een beter DA converter heeft. Dat kan wel een overweging zijn. Ik gebruik zelf in de luisterkamer de Connect met de SONLINK van Arcam en heb op een uitstekende HiFi installatie (NAD / Acoustic Energy /REL) moeite om verschil te horen tussen plaat / CD / audiobestand (FLAC). In andere kamers staat een “gewone” Connect (en soms de :AMP versie met ingebouwde versterker) en dat klinkt voor “doordeweeks gebruik” ook uitstekend.

1 like