Wanneer heb je nu echt een Eindversterker nodig

Binnenkort heb ik een 5.0.4 Surround systeem. Ik heb een Denon AVR-X6400h receiver.
M,n speakers worden de SVS prime pinnacles(front), Ultra center, Ultra bookshelf, en 4 prime elevation speakers. Uiteindelijk wil ik naar een 7.0.4 setup.
Zou ik met de 5.0.4 setup al te veel vragen van mijn Denon.
Wanneer heb je dus echt een eindversterker nodig om je receiver te ontlasten.

Zolang je het gewoon voor thuis gebruik gebruikt, heb je geen eindversterker nodig.

Ik ben wel benieuwd waarom je een 5.0.4 surround systeem gaat draaien zonder subwoofer. Een dergelijk systeem ga je hoofdzakelijk gebruiken voor films/series en dan wil je een sub gebruiken voor het LFE kanaal. Daarmee ontlast je ook je receiver door het LFE kanaal door een actieve sub te laten afhandelen. SVS verkoopt knappe subwoofers

Ik woon in een 2 op 1 appartementenblok. De reden dat ik geen (nog) geen subwoofer heb is dat ik denk dat een subwoofer te veel zou doorgaan dreunen naar mijn onderburen.

Vermits je geen subwoofer gebruikt en je speakers full range hebt staan, vraag je toch wel veel vermogen van je denon, ikzelf heb maar een 5.1 setup op een marantz en heb toch een groot verschil in geluidskwaliteit ondervonden na het toevoegen van een externe versterker voor de 3 frontspeakers, vooral als je ook veel muziek beluisterd een meerwaarde. Hangt er vanaf hoe luid je films/muziek beluisterd.

1 like

Eerst was ik van plan om een eindversterker aan te schaffen voor ik een speaker upgrade zou doen, maar toen kwam deze uitverkoop bij hificorner, die kon ik niet laten schieten. Een goede eindversterker is vrij prijzig. Ik heb veel positieve dingen gehoord over het merk parasound. wat voor merk eindversterker gebruik jij?

Ik heb een quad (eigelijk voor profesioneel gebruik niet echt hifi), ik heb deze heel goedkoop kunnen kopen, maar ben er heel tevreden over. Parasound heeft inderdaad goede versterkers, emotiva zou ook goed zijn. Wat vind je van de svs Pinnacles.

Al m’n speakers moeten nog geleverd worden, maar zal je laten weten hoe ze zijn.
Ik moet weer even gaan sparen voor een eindversterker. Ik vond trouwens maar 1 dealer in nederland die Parasound verkoopt. Zoek een minimale 3 kanaals voor m’n 3 front speakers, moeilijk te vinden. De Parasound 52+ heeft er 5, maar daar betaal je trouwens wel flink voor, tegen de €3000,-

De emotiva xpa-3 gen3 is een driekanaalsversterker van 200w per kanaal voor 1599 bij media electronics, de parasound is waarschijnlijk een klasse hoger maar ook een pak duurder. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zie dat deze vaak op home theater forums wordt gebruikt.

Inmiddels heb ik de speakers binnen, de Prime Pinnacles zijn echt briljant!, zo’n natuurlijk geluid, Oa met de cd Bryan Adams Unplugged is het alsof ze live in m’n huiskamer spelen. Als je ze vergelijkt, zeker qua grote met de Ultra towers zou je niet verwachten dat ze zo goed zouden klinken, een echte aanrader!. Ze kunnen ook echt mega laag in bas, voor mij hoef ik vooralsnog geen subwoofer.
Wat je me vertelde over zelfs nog meer vooruitgang met een eindversterker ga ik daar zeker voor sparen.

Ik ben blij dat je er tevreden over bent, ik ben zelf ook geintreseerd in de svs speakers. Welke settings gebruik je op je denon, heb je audesy gebruikt?

Voor het afstellen van mijn speakers heb ik de Audyssey set-up assistent gebruikt.
Voor de rest gebruik ik niet de Audyssey Dynamic EQ & LFC
Met muziek gebruik ik “Pure” - “Direct” sound mode dat klinkt vele malen beter dan de “music” sound mode.

Ik gebruik de music mode en in de music mode multi channel stereo, zo gebruik je al je speakers, ik heb wel het volume aangepast zodat voornamelijk de 2 front speakers in stereo spelen en de rest maar “aanvullen”.
Fronts +5db en surrounds -9db. Gebruik je de denon app, deze is heel handig? Ik heb wel dynamic eq aanstaan en dynamic volume op light. Geeft meer dynamiek aan mijn muziek, heb een paar oude jamo vloerstaanders en audyssey haalt altijd de bas weg. Zou ook willen upgraden naar svs speakers, maar wacht nog (en ben nog aan het sparen) op een nieuwere versie van de ultra’s.

Ik heb in het begin wel gebruikt gemaakt van de officiële Denon app maar die was niet erg stabiel. Gebruik nu “Remote Control for Denon” app, werkt perfect!.
Voor streamen van radio ook de “HEOS” app.
Muziek luisteren doe ik graag in stereo (dus alleen de Pinnacles), heb de speakers nu so perfect staan dat ik wel eens check of perrongelijk de Ultra center speaker niet aan staat :grin:
Zo’n natuurlijk geluid!, je zou ze eens het moeten horen.

@Timaxel: interessante opmerking. Quad is voor professioneel gebruik niet echt hifi? Volgens mij zijn de meeste Quad apparaten nog steeds prima te gebruiken in een HiFi opstelling. OK: het is geen high end meer - maar in deze Spotify tijd is het (veel) meer dan voldoende.
En andere lezers: excuus voor een off-topic opmerking :slight_smile:.